Faxe Kommune

Via rådgivning, analyse og design fra Motus har Faxe Kommune fået en langt mere effektiv og sikker IT-infrastruktur   

- Om du er borgmester, skolelærer eller hjemmehjælper, så har vi i dag én fælles IT-afdeling. Og det er ikke kun af navn, men også af gavn. Ordene kommer fra Steen Kristensen, IT Analytiker i Center for IT og Digitalisering i Faxe Kommune. Han har de seneste halvandet år stået i spidsen for et kæmpe arbejde med at effektivisere og strukturere kommunens IT-infrastruktur.

På baggrund af en infrastrukturanalyse fra Motus har Faxe Kommune skabt deres egen private cloud baseret på virtualisering. Resultatet er langt mere effektive arbejdsgange, større sikkerhed og en ensartet brug af IT i kommunen.  

- Tidligere var kommunens IT-infrastruktur meget præget af ø-løsninger, de forskellige institutioner gik deres egne veje, og leverandører havde alt for stort råderum, fordi vi reelt ikke havde overblik over vores egen infrastruktur. I dag har vi én samlet, effektiv IT-platform, og vi sætter dagsordenen, konstaterer Steen Kristensen.  

Store udfordringer

Efter kommunesammenlægningen i 2007 stod Faxe Kommune ellers med en stor udfordring omkring IT-infrastruktur. Udstyret var nedslidt, og infrastrukturen bar i den grad præg af, at de tre kommuner; Haslev, Rønnede og Fakse var samlet hurtigt. Systemerne virkede, men infrastrukturen var uoverskuelig, ineffektiv og al backup udliciteret. Noget skulle gøres, og Faxe Kommune bestilte derfor en detaljeret analyse hos Motus. 

 - Vi fik rapporten fra Motus i 2012, og vi har fulgt anbefalingerne derfra og skabt vores egen private cloud via en virtualiseringsløsning. Vi har hentet backuppen hjem, så alt IT i dag ligger inhouse hos kommunen. Vi har fælles løsninger i hele kommunen, og for eksempel kører vores skoler i dag på helt samme systemer som administrationen, forklarer Steen Kristensen. 

Oprydning og større sikkerhed

På det rent fysiske plan er mange decentrale, fysiske servere erstattet af få centrale, virtuelle servere, med hvad deraf følger af sparet strøm. Så i dag har kommunen et hoveddatacenter i Haslev og backup i Rønnede. Der er indført fælles antivirussystem, kommunen er i fuld gang med konsolidering af SQL, der er sket oprydning i databaser, indført fælles navnestandarder på printere og servere, og sikkerheden er blevet langt bedre.

- Vi har fået lavet en snitflade mellem lønsystemet og Microsoft Active Directory til brugeroprettelse og automatisk nedlæggelse. Tidligere oplevede vi, at brugere ikke blev nedlagt, fortæller Steen Kristensen.

Virtualiseringens mange fordele

Yderligere er Steen Kristensen meget begejstret for virtualiseringens mange muligheder.

 - Vi har fået udviklet et værktøj, så vi er i stand til at trække et regneark i forhold til vedligeholdelse af serverparkens tilstand, så vi kan være proaktive. Og via snapshot-teknologi kan vi lynhurtigt teste, lave en kopiserver og skabe et øjebliksbillede. Alt sammen kæmpe fordele for os som IT-afdeling.

Selvom udgangspunktet ikke var at spare penge, mener Steen Kristensen alligevel, at ressourcerne udnyttes bedre.

 - Ud over at vi har fået bedre oppetider og alt muligt andet, så har vi også fået en langt bedre ressourceudnyttelse, fordi vores servicedesk nu kan koncentrere deres viden og hjælp om langt færre systemer.

Motus sætter sig i kundens sted

Når en kommune går i gang med så store omvæltninger i deres IT-infrastruktur, skal fundamentet være helt på plads, og Steen Kristensen roser Motus’ rådgivning.

- Med en meget kvalitativ rapport skabte Motus fundamentet for alle ændringerne i vores IT-infrastruktur. Motus gav os et overblik, de beskrev nogle muligheder, og de hjalp os til at finde ud af, hvor er vi, hvor vil vi hen og hvordan kommer vi derhen, siger han og fortsætter:

- Samtidig var Motus i stand til at have to kasketter på. Selvom de også sælger konkrete produkter, satte de sig i kundens sted og vejledte os 100 procent ud fra vores behov. Ikke ud fra, hvad der var mest fordelagtigt for dem selv.

For Ib Østergaard Rasmussen, centerchef for IT og Digitalisering, var samarbejdet med Motus et af hans første aktive samarbejder som kommunens nye IT- og Digitaliseringschef.

- To ting fyldte mig: Kan jeg stille opgaven rigtigt? Og kan jeg gennemskue, hvilke faglige vinkler der skal vægtes? Men Motus viste sig at være en både faglig kompetent og tillidsvækkende samarbejdspartner.

- De løste den stillede opgave som aftalt og til tiden. Ja, endda lidt hurtigere end forventet, og Motus’ analyserapport mundede ud i et beslutningsgrundlag, der efterfølgende udløste politiske bevillinger til fagområdet og således skaffede os investeringer i et nyt datacenter, fortæller Ib Østergaard Rasmussen.