EPINION

Adgang til data er altafgørende for Epinion. Analyseinstituttet har lagt al deres infrastruktur hos Microsoft Azure. Motus har designet og leveret en driftssikker backupløsning – til såvel Azure som Motus Online Services

Når man som Epinion lever af at lave blandt andet markedsundersøgelser, produktanalyser, kundetilfredshedsundersøgelser og exit polls ved valghandlinger, er data alt. Her er ingen fysiske produkter. Udelukkende data.

Når man ovenikøbet arbejder i både Europa og Asien og har interviewere i lufthavne i mere end 40 lande rundt i verden, så er adgangen til data det helt afgørende IT-behov.
Netop derfor er en driftssikker, enkel og stabil backup med mulighed for hurtig restore et centralt fokuspunkt for IT-afdelingen hos Epinion.

- Som virksomhed lever vi af data, og vores vigtigste opgave som IT-afdeling hos Epinion er at sørge for, at vores medarbejdere og kunder kan tilgå de data og de servere, de har behov for. Ligegyldigt om de står på Strøget i København eller i en luthavn i Shanghai, forklarer Brian Johansen, IT-manager hos Epinion.

Nødvendigt med backup fra skyen

Hvor Epinion tidligere havde backup internt i huset på NAS-bokse, ønskede de en langt mere sikker og simpel backupløsning. Samtidig havde firmaet valgt at lægge al infrastruktur op i skyen. På Microsofts Azure platform.

- Vi vidste fra starten, at vi skulle have en redundant løsning, da data udelukkende lageret i skyen ikke er en 100 procent sikker løsning, som mange fejlagtigt tror. Vi har derfor valgt Motus til at lave såvel en backup i skyen på Azure og en ekstra backup på Motus’ off-site løsning - Motus Online Services, fortæller Brian Johansen.

- Den ekstra backup hos Motus er både en forsikring, hvis noget går galt med Azure, men hvis vi på et tidspunkt vil have vores data et andet sted, er det også langt nemmere at få data ud af Motus end af Microsoft, mener han.

Motus er der 100 procent for kunden

At valget til leverandør af backuppen faldt på Motus, handler for Brian Johansen om at have ro i maven og fuld tillid til leverandøren.

- Motus er virkelig dygtige. De har stor erfaring, de har lavet de her ting masser af gange. Så Motus ved, hvad de taler om. De er gode til at problemløse, og de har styr på tingene rent teknisk. Så de giver kvalificerede svar, og så har de en langt bedre vej ind i Veeam, end jeg har.

- Samtidig har Motus meget stor fokus på den enkelte kunde, og i hele processen har Motus været der 100 procent for os.

- Vi har haft et rigtig godt samspil med Motus hele vejen. Vi vidste, hvad vi ville have, men Motus er usædvanlige gode til at prikke de rigtige steder, så vi får den bedste løsning for os. Så vi har sparret om alt muligt – fra backuppolitik til GDPR, siger Brian Johansen.

At Motus er sikkerhedscertificeret under ISO 27001:2013 giver en ekstra tryghed.

- Certificeringen betyder, at Motus er et firma med styr på processer, og at de er nogle mennesker, der ved, hvad de gør. Så certificeringen er også en tryghed for os som kunde, mener Brian Johansen.

Helt uden problemer

I samspillet med Motus endte Epinion med at vælge en Veeam backupløsning – med en backup på Azure og en backup til Motus Online Services. Inden løsningen blev valgt, blev der lavet et omfattende POC-forløb.

- Alt blev gennemtestet under fuld produktion, og testperioden kørte uden problemer.
Med valget af en skræddersyet Veeam backupløsning har Epinion fået en simpel backup, der virker.

- Vi har fået langt større sikkerhed for vores data, og vi har fået en mere smidig løsning, som vi ikke bruger ret meget tid på. For det fungerer bare.

- Før Veeam brugte mine IT-folk uforholdsmæssigt mange timer på backup – omkring tre timer om ugen, og det var altid uden for arbejdstid, da vi ikke kunne være i fuld drift samtidig. Nu bruger mine folk max en time om måneden på backup, og det er i arbejdstiden, hvilket gør en kæmpe forskel, pointerer Brian Johansen.

Antal brugere varierer

Epinion har omkring 50 virtuelle servere, og antal brugere svinger hele tiden. 

- Når vi laver meningsmålinger til folketingsvalget med rigtig mange telefoninterview eller undersøgelse for Undervisningsministeriet med 40.000 brugere er der massivt pres på vores system med mange brugere på samtidig. Så vi skruer op og ned for systemet, men igen - det vigtigste er, at vi kan tilgå data 24-7, slutter Brian Johansen.